Bringagyász

Kerékpárút kezdete a Fürdő utcánál

Nemrég közzétettek egy kérdőívet, amely segítségével a készülő HÉSZ-hez járulhatunk hozzá gondolatainkkal. Ebben a 21-es kérdés így hangzik: „Ön szerint hol hiányoznak a városban további kerékpárutak, kerékpársávok?” Ezen kicsit felhúztam a szemöldökömet: további? Milyen további? Hol vannak Érden kerékpárutak, kerékpársávok???

Egyszer már felmértem, milyen a hatos főút felé kerékpározni. Ebben írtam pár anomáliáról, de most egy helyen összeszedem az összes kerékpáros infrát a városban. Öveket becsatolni, hosszú lesz!

Kezdjük a kerékpársávokkal, mert azzal gyorsan megleszünk. A Szent István hídon kerékpársáv vezet át és a Szent István út felőli részén van kerékpárnyom is. Az Elöljáró utca felőli részén nincs és mindkét oldalon nagyon helyesen szerepel a „kerékpársáv megszűnik és a kerékpárosok az úton folytatják” tábla.

A Mekis körforgalomnál a Stop Shop előtti zebráig vezet egy kerékpárút. Vagyis vezetett, mert ez a semmiből a semmibe vezető út már nem a kerékpárosoké, a táblák lekerültek. A körforgalom felőli gyalogosátkelőnél mindenesetre ott maradt a kerékpáros átvezetés felfestése, vagyis szabályosan átkelhetsz, ha oda tudsz teleportálni, meg a másik végén el tudsz teleportálni.

Következő elérhető kerékpárút az Aldi körforgalom. Ezt már említettem az előző bejegyzésemben, a teljesség kedvéért mégis beteszem ide. Van két 10-15 méteres szakasz mindkét oldalon, ahol kint van a kerékpárút tábla, vagyis kötelező lenne ezt használni. Mindkét kerékpárút akkurátusan véget ér a zebránál, ahol ennek ellenére ott van a kerékpáros átvezetés.

Ugyanitt, a Budafoki úttal párhuzamosan, a városból kifelé a jobb oldalon van egy gyalog- és kerékpárút, az elején egyből egy fával a közepén. Ez megvan vagy 300 méter, elég keskeny és a minősége is vacak. Ki sincs táblázva ha a városba befelé jövünk, tehát a másik irányból nem kerékpárút de a kerékpárosokat sem figyelmezteti semmi, hogy merre is kellene tekerni.

Ugorjunk egy nagyot és nézzük meg jobban, milyen kerékpárút van a Balatoni úton a Fürdő utcától a diósdi városhatárig. Ha elindulok a Fürdő utcától, akkor bal oldalon szerepel egy kerékpárút tábla, vagyis kerékpárral és gyalogosan is használható. Következő sarkon, a Kövirózsa utcánál nincs átvezetés, de tábla ki van téve: gyalog- és kerékpárút. Jobb oldalon az autósoknak szerepel a „vigyázz, kerékpáros” tábla, ez nagyon jó. Jön a Ligetszépe utca kereszteződés, ahol nincs átvezetés, igaz, tábla sincs, hogy a továbbiakban is kerékpárútról van szó, vagyis ez már csak járda, csak gyalogosoknak, kerékpárosoknak tilos. Az autósoknak megint kint van a kerékpárosokra figyelmeztető tábla, ez furcsa. Ez nem változik a Lótusz utcánál sem: nincs tábla, nem kerékpárút, van figyelmeztető tábla az autósoknak. Majd a diósdi első körforgalom előtti buszmegállónál van egy kerékpárút vége tábla és egy gyalog- és kerékpárút vége tábla is, duplán kihelyezve a teljesen felesleges jelzést. Az egész egy buszöböllel végződik, ezzel gyakorlatilag kizárva a lehetőségét is a folytatásnak.

Diósd határából induljunk vissza Érd felé ugyanezen az útvonalon. A buszmegálló után szerepel a kerékpárút és egy gyalog- és kerékpárút tábla is, tehát innen ez kerékpárút, bár a másik irányból nem az. Kis hiba, hogy a kerékpárút tábla a főút mellé van kitéve, ezt úgy kell értelmezni, hogy az egész 7-es főút kerékpárút? A Lótusz utcai kereszteződés előtt van figyelmeztető tábla az autósoknak, viszont utána nincs semmilyen tábla, az útvonal megint elveszíti a kerékpárút jellegét. A Ligetszépe utca sem változtat a dolgon, továbbra is csak járdáról beszélhetünk, bár itt is szerepel a kerékpárosokra figyelmeztető tábla az autósoknak. A Kövirózsa utcánál sem szerepel semmilyen tábla, ez még mindig csak járda, autósoknak ott van a figyelmeztető tábla. A Fürdő utcánál pedig ott van a kerékpárút vége tábla, megint csak feleslegesen, hiszen ami nincs ott, annak nem lehet vége. Ezt a kerékpárút vége részt az autósoknak is jelzik, hogy a bringások hamarosan a normál útra lesznek terelve.

Ugorjunk megint egyet, irány a Velencei út, az Aréna után, a vasúti aluljáró. A népi hiedelem szerint itt a két oldalon a járdára fel vannak vezetve a kerékpárosok és az aluljáró megújításánál itt kerékpárút keletkezett. Gondolom sejtitek abból, ahogy a mondatot kezdtem: ez nincs így, semmi nyoma, hogy itt kerékpárút, vagy bármi kifejezettek kerékpáros infrastruktúra lenne.

Ennél kicsit jobban járt a Duna utcai vasúti aluljáró, mert ott egy oldalon volt kerékpáros átvezetés, de mostanra elmúlt.

Térjünk rá sokak kedvenc kerekezési útvonalára: az érdi gátra. Rossz hírem van: itt sem szerepel tábla, hogy ez kerékpárút lenne, pedig sokan még az Eurovelo-t is ide gondolják. Sőt, van egy behajtani tilos, kivéve KDV VIZIG tábla. Ez azt jelenti, hogy kerékpárral sem szabadna felmenni, teljesen megdőlt a kerékpárút elmélet. Tudom még fokozni a zavart: ez egy mindkét irányból behajtani tilos tábla, viszont a következő feljárónál nincs kitéve. Tehát ahol még két helyen fel lehet hajtani a gátra, ott semmilyen tábla nincs kitéve. Tétény felől eredetileg sorompó volt, és egy „magánterület, bemenni tilos” tűbla volt. A sorompó már nincs meg, a tábla igen. De ha erre fittyet hányva bemegyünk, akkor kisvártatva ismét van egy mindkét irányból behajtani tilos, kivéve KDV VIZIG tábla, tehát egyértelműen nem kerékpárút.

Hagyjuk el a kesergést, vannak jó dolgok is. Például van néhány egyirányú utca, ahol a „kivéve kerékpárral” kiegészítő tábla szerepel, és nem csak azért, mert miért ne. Például a Gárdonyi Géza Általános Iskola és Gimnázium mögött a Petőfi Sándor utca vagy előtte a Gárdonyi Géza utca. Ezek legalább konzekvensen vannak kitáblázva, mehet erre, aki a Szent István-Kossuth Lajos kereszteződést kihagyná.

Mire eddig elértem, már csak a bringatámaszok vannak hátra. Ebbe nem szeretnék mélyebben belemenni. Alig néhány helyszínen van olyan kerékpártámasz, ami megfelel a mai igényeknek. A spirálok, a kiskapuk, a kereket rögzítő támaszok nem ilyenek, akit jobban érdekel a téma, az nézzen utána a Kerékpárosklub ezzel foglalkozó oldalán. Olyan apróságokról meg szó se essen, mint a Múzeum sétány elején lévő öt támasz, amiből kettőt figyelmesen használhatatlanná tettek a kutyásokat figyelmeztető táblákkal.

(Lehet, hogy valamit kihagytam a felsorolásból, mert nem vettem észre, ami a fentiek tekintetében talán érthető.)

Hogy hol hiányoznak további kerékpárutak, kerékpársávok? Miről beszélünk, hiszen most sincsenek! Amik vannak használhatatlanok, logikátlanok, felfestésük hiányos, a kitáblázottságuk szörnyű, nincsenek hálózatban, a semmiből a semmibe vezetnek, és inkább akadályozzák a kerékpáros közlekedést, mint segítik. Ha térképen ábrázolnám, és a képernyőn az egész várost mutatnám, észre sem vennénk, hol jelöltem valamit.

A kérdésre a válasz meg az, hogy mindenhol. Ami természetesen nem igaz, mert ezt sem úgy kell kezelni, hogy hirtelen felfestünk egy rakás csíkot mindenfelé és a végén mindenkinek gondot okozunk, mindenkit balesetveszélyes helyzetekbe kényszerítünk, generáljuk az ellentéteket. Van a városnak egy közgyűlés által elfogadott Kerékpáros Koncepciója és egy Kerékpárforgalmi Hálózati Terve. Ezeket kellene elővenni, elolvasni, értelmezni, frissíteni (az egyik 15, a másik 7 éves) és ha nem is nekiállni egyből megvalósítani, de az a minimum, hogy minden egyes beruházásnál figyelembe kell venni. A létrehozásuk óta eltelt időben egy olyan beruházást sem tudnánk felmutatni, amiben az ezekben leírtak fellelhetők, akár iskoláról van szó, akár csomópontról, akár közintézményről, akár bármilyen közlekedési tárgyú fejlesztésről.

Ezer dolgot el lehetne még mondani a kerékpárosok szempontjából, de ugyanúgy az autósok és a gyalogosok szempontjából is. Mindenkinek van valami siráma, de amíg külön-külön pontszerűen fejlesztjük a közlekedést egy-egy szempont figyelembevételével, addig semmi nem fog változni.