Bringával a városközpontból a hatosra meg vissza

kerékpár
Ez a bejegyzés utolsó módosítása: 7 év! A benne lévő információk már nem biztos, hogy érvényesek, naprakészek!

Mit keres egy kerékpáros a hatos főúton Budapest felé? Ki van táblázva, hogy bringával tilos! Nos, ez csak félig igaz…

Elindultam hát a központból, legurultan szépen a dombon a Tescos körforgalomba a Budai úton. Na, ott egyből kint van Budapest felé a Budafoki úton a kerékpárral/mezőgazdasági járművel/lovaskocsival behajtani tilos.

Bementem hát a Tesco parkolóba, majd ki a másik oldalon, az Aldi felé. Nem tudom, hogy ez szabályos-e, de ott is csak pár métert haladtam, mert az Aldis körforgalomban Budapest felé megint kint van a megfelelő tábla.

De meglepetésképpen van ott kerékpárút! A miheztartás végett egyből két baromi nagy fa van a közepén, de a tábla szerint ez igenis kerékpárút!

Csakúgy, mint a Sulák utca oldalában. Ne legyünk telhetetlenek! Igaz, hogy egy fényképre ráfért a kerékpárút eleje és a kerékpárút vége tábla is, de ha egyszer itt kötelező haladni, akkor itt kell. Hiába csak 20 méter, és a semmiből vezet a semmibe, ha ez a szabály, hát ez a szabály!

Elindultam hát a hatossal párhuzamosan a jó kis kerékpárúton. Ez szépen párszáz méter után visszatorkollik a hatosba. De itt már nincs tábla, hogy ha erről az útról jövök, akkor ne mehetnék fel. Hát felmentem.

A hatos körforgalomnál megálltam és próbáltam fényképezni, de ez ugye nem olyan egyszerű, ha nem akar szabálytalankodni az ember. A lényeg, hogy az autópályára jobbra persze nem megyünk fel, szemben a hatos felé kint van a tábla, hogy tilos kerékpárral, következő megint nem jó, de a következő kihajtó Tétény felé viszont szabad!

Itt szépen elkarikázunk a vasútos kereszteződésig. Itt a Nagytétényiről jobbra kanyarodunk le, mert semmi nem tiltja. Aztán kijutunk a hatosra, ahol viszont semmi nem tiltja sem jobbra, sem balra a kerékpáros közlekedést (persze először lakott területen kívül leszállunk és áttoljuk, majd visszaszállunk).

Megyünk hát vissza a hatoson, amin az ellenkező irányban tilos kerékpárral. Hazafele biztosan kevesebb veszélyes szakasz van, mint kifele…

Szóval szépen visszajutunk a hatos körforgalomig, ahol Érd fele is tilos kerékpárral menni! Ha jól nézem, megint mehetek Tétény felé, aztán hatos Érd fele, aztán Tétény, aztán a hatos Érd fele… biztosan jó testedzés, de mint fejlesztő, nem rajongok a végtelen ciklusokért.

Hát akkor lepattanok a bringáról és besétálok vele a jobbra levő párhuzamos útra. Itt visszaszállok a kétkerekűre, és az első lehetőségnél megint visszamegyek a hatosra, mert itt sem tiltja semmi, hogy felmenjek. Konkrétan ilyen a Kőrös, Kerka, Kapos, Hortobágy, Homoród, Hernád, Hanság és Garam utca, majd a Galga, Bodrog, Berezna, Berettyó, és Béga utca. Ott megyek fel a hatosra a drótszamárral, ahol éppen úri kedvem tartja.

Majdnem eljutok megint az Aldis körforgalomig, de mivel van párhuzamos kerékpárút, itt is le kell térnem egyenes utamról. Igaz, itt is csak 10-15 méter az egész, de tudjátok: a szabály az szabály. Szóval lemegyek, majd visszajövök a hatosra.

A Tescos körforgalom felé mehetek, nincs tábla. Megint egy olyan szakasz, ahol az egyik oldal veszélyesebb, mint a másik? Vagy valami más oka lehet? Nekem logikusnak tűnne vagy mindkét oldalon járhatónak vagy nem járhatónak jelölni egy szakaszt.

Persze, ki vagyok én? Csak egy felhasználó, aki nem érheti, hogy egy pár kilométeres szakaszon milyen logika szerint vannak kiszórva a táblák. De mint szabálykövető ember, engem késztetnek fel-leszállásra és alternatív útvonalak keresésére. Biztosan ez is a kötelező sportnak tudható be, mert értelmes okát nem látom.

Fent pedig azt hiszem megadtam a választ arra a kérdésre, hogy lehet-e hatos ezen szakaszán szabályosan bringázni.

(Ez a katyvasz egyébként nem érdi sajátosság, és nem csak kerékpárral történik meg. Kanyar előtt harmincas tábla, amit két méter után felold egy kereszteződés, szintén még a kanyar előtt? Megállni tilos, kivéve engedéllyel tábla egy olyan utcában, ahol egyébként mindenkinek tilos megállni? Gyalogossal behajtani tilos tábla? Ezer förmedvény van kitéve, ami lehet, hogy a tervezőasztalon jól nézett ki, és a kedves mérnökök el is tudták egymásnak magyarázni, hogy mit akar jelenteni, de mi csak nézünk rá, hogy „mire gondolhatott a költő”? Mert a KRESZ szerint nincs értelme.)

Frissítés 2022.07.22.: azóta videóban is feldolgoztam a témát.