Mit tehetsz, ha valami nem tetszőt veszel észre?

beszéd, bejelent, megafon
Ez a bejegyzés utolsó módosítása: 2 év! A benne lévő információk már nem biztos, hogy érvényesek, naprakészek!

Óóó, hát erről kisregényt lehetne írni. Én inkább adok pár hasznos tanácsot vagy ötletet.

Kiírod Facebookra. Jobb esetben valami hivatalosnak tűnő oldalra (polgármester, szolgáltató), rosszabb esetben valami csoportban teszed közzé. Ha egy „hivatalos” oldalra küldöd el, akkor jusson eszedbe, hogy az FB egy kommunikációs eszköz ebből a szempontból, semmi több. Ha egy csoportban írod le, akkor kapsz majd együttérzést, kioktatást, másról beszélnek majd a bejegyzésed alatt, és az sem segít, ha hozzáteszed, hogy „remélem az illetékesek olvassák”. Sokan szeretnének olyan munkakört, ahol napi 8 órában (vagy napi 24-ben várjuk el?) a Facebookot, az Instát és különféle fórumokat kell olvasgatni. Ilyen jelenleg egyik hivatalban sem létezik. Szóval kiírod és ha éppen arra jár valaki, éppen látja valaki, akkor talán megoldódik.

Bejelented egy olyan oldalon vagy alkalmazással amit kifejezeten erre a célra hoztak létre. Ilyen például a HulladékRadar, ami a nevéből is érthetően csak az illegális szemeteléssel és hulladékkal foglalkozik, vagy a Járókelő, amelyik általánosabb. Ezek mögött jobbára önkéntes csapatok állnak, akik segítenek az ügyed becsatornázásban, a megfelelő helyre eljuttatásában, te pedig a fotelből követheted, mi történt a problémáddal, ki, mikor és mit reagált rá. Bejelented és talán megoldódik.

Kikeresed te magad, hogy ki az illetékes, a saját oldalukon megkeresed a kapcsolatokat és bejelented. Ez persze munkás, nem mindig egyértelmű, kihez tartozik egy ügy (pl magánterület vagy önkormányzati, helyi útkezelő vagy közútkezelő, stb) és nem is egységes: vannak webes űrlapok, telefonszámok, email címek vegyesen. Meg aztán ismerni is kell hozzá a városi cégeket, hivatalokat. Ilyenek az ÉKFI, ÉTV, ÉTH, ÉTCS, Városüzemeltetés, Városrendészet és az örök joker: a Lakosságszolgálati iroda. És ezek csak a leginkább keresettek, de van még jó pár egyéb iroda és aliroda is, ezeket mind fejben tartani? Megteheted, belejössz egy idő után, bár ha évente csak egy-két dolgot szeretnél jelezni, akkor megértem, hogy nem ez a legjobb megoldás. De az biztos, hogy jelezheted közvetlenül az illetékesnek is és akkor talán tényleg megoldódik.

Ha nem tudod, ki a képviselőd, akkor megkeresed és neki jelzed a problémát valamilyen elérhetőségén. Ő ezért van, ezért választjuk 5 évre, nem pedig azért, mert dühösek vagyunk-, vagy éppen rajongunk a pártjára/-ért. Nem. Ő ezért van, ő nagyobb eséllyel képben van, tudja, hogy kihez forduljon az ügyben. Ő sem mindenható, nem parancsol rá az illetékesekre, hogy most aztán rohamban tessék megoldani, de mégis valószínűbb, hogy a problémád talán megoldódik. Ha többször keresed, többször keresitek, akkor előbb – utóbb az illetékesek is „rászoknak” majd, hogy ő téged képvisel, és az ügy megoldásának esélye napról napra nő.

Bármelyiket választhatod, bármelyik működhet. Te döntesz, hogy mennyi esélyt adsz a helyzet megoldására; hogy milyen vargabetűkkel jusson el az információ az illetékeshez; hogy saját magad futsz neki, vagy segítséggel; hogy mennyi időt szánsz rá; hogy mennyi kedved van végig követni és úgy általában, hogy a nehézségeket mennyire húzod magadra.

(Hozzászólásokat „engem egy Balla Imre ne tanítson” jeligére várom.)