Lakossági fórum a volt lőtérrel kapcsolatban

lőtér
Ez a bejegyzés utolsó módosítása: 6 év! A benne lévő információk már nem biztos, hogy érvényesek, naprakészek!

2018. október 1-én, 16:30-kor a Polgárok Házában lakossági fórum volt. Itt a Facebook-tudósítás némileg szerkesztett és kiegészített változatát olvashatjátok. Néhol lehetnek apróbb hiányosságok, elírások, elértések.

Jelen vannak:

  • Dr Bács István (alpolgármester)
  • Dr Kállayné Szerényi Júlia (biológus, botanikus)
  • Pekár Zoltán (tervező, Pestterv)
  • kb 20-25 fő lakos, képviselők, érdeklődők vegyesen

(Megjegyzés: a kérdezők neveit nem írtam fel, és a válaszoknál sem tüntettem fel, hogy melyik kitől érkezett. Nem tudok olyan gyorsan írni és a neveket sem tudtam, mert az első pár percről lemaradtam, mert a kocsiban hagytam a mobilnetet.)

Egyelőre a bemutatkozásokon vagyunk túl.

Most megy a bemutató, hogy mi történt eddig Parkvárosban és mik a tervek.

Elvileg lesz új tömegközlekedés és persze ehhez kapcsolódóan útfejlesztés is.

Lesz hidroglóbusz, hogy a vízellátás biztosítva legyen. Egyelőre 100%-on megy a víz, mindenki emlékszik, milyen vízgondok voltak kicsit régebben felső Parkvárosban.

Most éppen pár éves látványterveket látunk az új vagy kibővített oktatási intézményekről.

A Burkoló utcai új bölcsi egy díjnyertes Bács-Kiskun megyei bölcsi alapján fog készülni.

A lőtér már régebben is parcellázott területnek készült, viszont a honvédség „lenyúlta”, ez kerül most „vissza” a város vérkeringésébe.

Az innovációs park is errefele lesz, remélik 1000 új munkahely létrehozását ezzel kapcsolatban.

Bővíteni kell a háziorvosok körét, mert jelenleg kevesen vannak. Egyelőre két új gyerekorvos területet szeretnének létrehozni, egyet Parkvárosban, egyet talán Ófaluban, de ez még nem lejátszott meccs.

Ugyanígy két felnőtt háziorvosi körzetet szeretnének létrehozni és Parkvárosban egy új egészségügyi centrumot építeni.

250 km új út építése, 50 km út felújítása. 50 km járda, kerékpárút-hálózat fejlesztése, Tárnok és Sóskút felé a közlekedési utak kiépítése.

(Ezeknek ugyan semmi közük közvetlenül a lőtérhez, de minden alkalommal el kell mondani, hogy Érd mennyit fejlődik és mik a tervek.)

Most jönnek a tervezők, hogyan is fog kinézni ez az egész, van botanikai felmérés is, utána jönnek a lakosok.

Tehát botanikai felmérés… feltöltik az anyagot és indul a vetítés.

Natura 2000-es területtel határos, a minisztérium 50 méteres védősávot írt elő. Ezt ellenőrizték és az önkormányzat is jogosnak ítélte a védősávot. A sávon túl molyhos-tölgyes maradványfoltok találhatóak.

A felmérés alapján a jelenlegi javaslat az, hogy néhol nincs szükség ekkora védősávra, máshol viszont nagyobbra van szükség.

Két védett növénynek is nagy telepei vannak a területen túl, ezért itt nagyobb sávot javasolt a szakember.

Erdősztyeppről van szó, ami nem is csak füves, nem is csak bokros, hanem egy kevert növényzet van.

A felügyelőség jóváhagyta ennek az új védősávnak az elhelyezkedését.

Mindez 2011-ben történt, a következő felmérés 2013-ban történt, ahol gyakorlatilag a teljes területet át kellett nézni, kifejezetten figyelve a nem védősávban levő nagy fákra. A javaslat szerint ezeket az építkezések folyamán meg kell védeni, jó lenne nem zavarni.

A következő vizsgálat öt nagyobb belső terület vizsgálatára irányult. A felmérés szerint ezeket így ebben a formában nem lehet megmenteni. A végső javaslat szerint két kisebb területet nem tesznek védetté, a maradék hármat viszont összekötik a már védett területtel, ezzel újabb területeket adnak vissza a természetnek, illetve nem vesznek el belőle.

Nem lehet a védett fajok minden egyedét megmenteni, ezért próbálták blokkosítani, és természetvédelmileg így tudják a legjobban megvédeni a területet és a legtöbb fajnak védettséget biztosítani.

Most jön a településtervezési rész.

A tervezés valójában már 2007 óta folyik, tanulmányokkal, településrendezési tervekkel, több változattal.

A terület tulajdonosa természetesen fejleszteni szeretne, a város meg azt szeretné, ha a város ebből a legjobban jönne ki, ha a város élete nem borulna fel teljesen.

2013-2014 környékén mondhatni a terv készen volt, de az államigazgatás közbeszólt, mert nem lehetett az egész területet egy ütemben átminősíteni.

Másik ok a késedelemről a környezetvédelmi szempont volt, ezek miatt újabb áttervezések, pontosítások voltak szükségesek.

Kb 20 hektáros területről van szó, aminek 17 hektárja hasznosítható (ezt most nem tudom, hogy a környezetvédelmi javaslatok hogyan írták felül).

Ismét előkerült, hogy már a 20-as évek parcellázásánál is belterület lett volna az a rész, csak közbeszólt a háború, majd a hadsereg.

A terület nagyobb része kertvárosi besorolásba került volna (2012-2013), kisebb része közösségi tér és egyebek.

Ezt kicsit felülírta a fent említett plusz védelmi körzetek.

Az új terv mindezt figyelembe veszi, és egy ütemezést javasol az átsorolásokhoz, egy 5 hektáros területtel kezdve.

Kijelölik a természetvédelmi területeket, a természetközeli területeket (védősáv) az első ütemet és azt a területet, amit az önkormányzat megkap a tulajdonostól. Majd jön a második ütem.

Új gyűjtőút nem lesz, az Esztergályos és Festő utcán keresztül lehet majd az Iparos utcát megközelíteni, és továbbra is lakóutak maradnak.

A kihasználtság elvileg nem éri el a környezetben kialakult lakóterületek kihasználtságát.

5 hektár lesz az első ütemes bővítés, és 1 hektár kerül be a zöldterületbe (ez itt nekem nem egyértelmű, hogy ez védett, természetközeli, vagy mi, de mindenképpen pozitív).

A belső úthálózat magánúthálózat lesz.

A terven van egy fiktív teleki felosztás, de ez végeredményben a tulajdonostól és a helyi szabályzástól függ.

A szélesség és a szerkezeti kapcsolatok egyébként a magánutakat alkalmassá teszik az általános használatra is, ha azt hozná az élet.

(Beleszólnak a lakosok, hogy nem teljesen érthető, nem világos.)

Lesz valami gyalogút is a természet felé, és annak szélén akár egy gyalog- és kocogóutat is létre lehet hozni.

Most jönnek a részletek, hogy mekkora lesz a beépíthetőség, zöldfelület-arány, homlokzat magasság, minimális telekszélesség és hasonlók, ezt majd kitúrom az előadás anyagából.

(Természetesen majd megpróbálom előkeríteni az előadások anyagait is, elvileg szabadon elérhetőek.)

Első ütemben nagyjából 149 fővel számoltak (lakóépületenként 2.6 fő, ami az érdi átlag egyébként).

A kettes ütem tervezése után derül ki a teljes létszám, addig csak ez az adat van.

Előny lesz, hogy a terület sport- és rekreációs lehetőségei nőnek. az Esztergályos utca minősége javulhat, helyi buszjárat üzemeltetésére alkalmas, jobb lesz a tömegközlekedés, és új helyi munkahelyek jöhetnek létre.

(Türelmetlenek már a népek, valami kézzel foghatót várnak, nem számokat és terveket.)

Még egy kis szöveg, hogyan ötvözték a tervben az emberi környeztet és a természetes környezetet, hogy ezek hogyan tudnak a legjobban együtt mellett élni.

Első felszólaló, kérdező: Fenyves-Parkvárosi Hagyományőrző és Természetvédelmi Egyesület (elnézést, ha nem írtam le pontosan).

Több problémájuk is volt az évek során (2010 óta követik a dolgokat) és minden felvetésükre vagy módosították a tervet (vagy elégedettek voltak a változtatással, vagy nem), és azt látják, hogy mindenképpen át lesz verve, ezért ők is a legtöbbet akarják a vállalkozótól cserébe.

Az ellentételezés az Esztergályos utca felújítása (vagyis az építkezések miatti sérülések helyrehozása) és egy terület önkormányzatnak átadása (amire elővételi joga van a vállalkozónak).

Egy zárt terület lesz, magánlakópark, kérdéses a mostani építmények értéke, ha megnő a forgalom és ha a közelben ilyen új területek lesznek eladóak.

Évekig megy majd az építkezés, mennek majd a teherautók folyamatosan.

Az önkormányzat látszólag támogatja a beruházót, akár egy kis rendeletmódosítás is belefér (ez nem bizonyított).

A beruházó két óbudai lakást adott a területért a honvédségnek 63 millió forint értékben, nincs alkalmazottja, nincs pénzeszköze, NAV végrehajtás alatt is állt, tőkéje nincs, a hatályos jogszabályok szerint talán nem is törvényes a működése.

A beruházó képviselője nincs itt, a terület képviselője sincs jelen.

Az önkormányzat szerződést kötött a beruházóval, ezért indult ez az egész eljárás. Ígéretek voltak, vannak, de ezzel már máskor is megégették magukat.

Felmerült az is, hogy a beruházó fizet-e telekadót, ami évi 10 millió forint lenne nagyságrendileg.

Második kérdező: a természetvédelmi területeket úgy gondolják, hogy a telektulajdonos védeni fogja a területet, mert belógnak a telkekbe? Lehetséges, hogy nyílt lesz a lakópark, de ez min múlik? Ha zárt lesz, akkor mit tudnak ők tenni a lakópark területén, miközben ők használják az utakat, a tömegközlekedést. Készült-e erre valami felmérés, hatástanulmány?

Harmadik kérdező: mi az a használati intenzitás?

(Egyelőre úgy néz ki, hogy lesznek írásos válaszok is.)

Harmadik kérdező: a magánúthálózat eldöntött kérdés? Lesz kerítés is? Hogyan fog kinézni ez a terület emiatt? Mi van a közművekkel? Milyen hatása lesz a jelenlegi közművekre? Ez milyen pénzből fog menni? A 149 fő egyébként korrektnek látszik, ebből nem lehet baj. A tervek szépek, de nincs erről egy látványterv, amit akár minden körben frissíteni lehetne, sokkal pontosabb képet kapnánk az elképzelésekről.

Több részlet, pontosabb, érthetőbb adatok sokkal közelebb vinnének a megoldáshoz és a megnyugváshoz.

Harmadik kérdező: Szabó Béla (a terület önkormányzati képviselője) igyekszik itt lenni, de mi itt vagyunk, ő nincs.

Negyedik kérdező: ez a terület eléggé elmaradott, örülünk a fejlesztésnek, mert az Interspar azért elég messze van. A gyógyszertár, az orvos messze van, a busz sem mindenhonnan egyszerűen elérhető. Ha a beruházás elindulna, talán a Festő utca is jobb állapotba kerülhetne, jelenleg egy földút, járda nélkül. A terveknél az Esztergályos utcát említették csak, a többi utcával mi lesz? Még a csatornázás folyamán tönkretett utakat, útszéleket sem hozták rendbe.

Az Iparos utca lenne a fő közlekedési útvonal, de minél több utat be kellene vonni a tömegközlekedésbe. A fejlesztésnek örülünk, de sok apróság van, amivel számolni kell.

Ötödik kérdező: van-e hatástanulmányt, hogy az óvodák, iskolák mennyire leterheltek most és ez hogyan fog változni. Lesznek-e járdák, mi lesz pontosan az Esztergályos utcával, mert elég homályos, hogy mit jelent a jelentős javulás. A növényekről és rovarokról készült tanulmány, az emberekről miért nem?

Hatodik kérdező: az egész környék rekreációs célokra használja ezt a területet, most ez durván vissza lesz nyesve. Ez nem fejlesztés lesz ilyen szempontból, hanem visszalépés. Az M7-es alatt három helyen lehet átjutni jelenleg, amik már jelenleg is leterheltek. Ha lesz itt még 150 lakos, 1000 itt dolgozó, akkor minden nap küzdelem lesz a közlekedés.

Hetedik kérdező: mikor láthatjuk a tulajdonost, aki talán válaszolni tud olyan kérdésekre is, amikre az előadók nincsenek felkészülve. Például mikor kezdődnek az építkezések, mik a felvonulási területek, utak?

Nyolcadik kérdező: ismételjük meg ezt a fórumot, mert 10-12 fő van jelen (a kötelezőkön kívül), és a fél ötös időpont elég korai. Lehetne kicsit közelebb is, például az új közösségi ház, vagy bármi. Záros határidőn belül kellene még egy fórum erről, a tulajdonos jelenlétével.

Kilencedik kérdező: láthatnánk hatástanulmányt arról, hogy hány lakost szeretne a városban látni. Hol van ez a Pax lakópark? Ennek Érdről van a bejárata, ez nem fogja terhelni Érdet? A tervhez képest hogyan fog alakulni a mindenféle városi infrastruktúra?

Jönnek a válaszok (gondolom még új kérdések is jönnek ezek alapján).

Érdligeten van rá példa, hogy a házak és a természet együtt él. A telkeken ez egy nem beépíthető rész lesz, a megfelelő szabályozással megoldható, hogy a tervező figyelembe vegye, amikor a házat a telken elhelyezi.

Érden jelenleg 65 ezer ember él, 10 ezer embernek van ideiglenes lakcíme és 5-10 ezer ember a becsült, akik itt élnek, de nincsenek bejelentve. Az önkormányzat próbálja mindegyik lakost kiszolgálni, például idén minden gyereket fel tudott venni a város az óvodákba. Iskolákkal is jól állunk és minden kötelezően előírt feladatot végrehajtottunk.

A tendenciák alapján 100 ezer lakos lesz Érden a közeljövőben, ezért fontosak az újabb óvodák és iskolák építése. A vízellátást is megoldották, most tovább kell fejleszteni, hogy bírja az iramot, de erre az önkormányzat számít és megteszi a megfelelő lépéseket.

50-55 lakás készül, 150 lakossal, amit az önkormányzat és a beruházó is elfogadhatónak tart az első ütemben, az infrastruktúra ezt simán el tudja látni. Összesen 16 hektár a terület, ebből 5 hektár lesz a környezeté, első menetben 5 hektár, a második menetben ezek szerint 6 hektár lesz, ami nagyságrendileg nem sokkal nagyobb.

A csatorna is elbírja majd ezt a részt. Csatorna, esővíz, utak és kerékpárhálózat nem a jelenlevő alpolgármester területe. (Nem tudom, miért rám nézett közben, meg sem szólaltam.)

A hidroglóbusz a Modern Városok keretében épül, tehát nem a beruházó, nem az önkormányzat és nem a mi pénzünkből lesz.

Bekiabálás: az is a mi pénzünk.

Ahogy a terület fejlődik, a betelepülők is be fogják fizetni a rákötési díjat. Nem a beruházók fogják fizetni a fejlesztéseket, mert ez nem az ő dolga.

Ha magánút lesz, akkor a beruházónak kell biztosítania a jégtelenítést, a világítást, a karbantartást, a járdát. Általában az önkormányzat az ilyen utakat átveszi kezelésbe vagy tulajdonba, de csak akkor, ha van közvilágítás, vízelvezetés, járda.

Persze ha már átvette, akkor már nem zárt, akkor nyitott bárkinek a városban.

Az adózásra visszatérve: ez adótitok, erről senkinek nincs hiteles információja.

Hozzászólás: a cég beszámolójában ez látszódik. Már ha fizet, de a beszámolóban ez nem látszik.

A fejlesztések mellett vagyunk, van jó pár terv játszótérre, óvodára, bölcsődére, iskolára, aszfaltozásra.

A szemét miatt büntetik a jelenlegi tulajdonost, évi kb 10 millió értékben.

Az Esztergályos utcán már most is száguldoznak a helyen élők, most is elütöttek egy gyereket. Az emberi hülyeségre nincs orvosság. Ezen a fekvőrendőr sem segít.

Hozzászólás: ígéret volt virágládákra, hogy kerülgetni kelljen, de ilyet sem kaptunk.

Hozzászólás: a Búvár utcai óvodának nincs kertje, a szülők hordják be a takarókat.

Itt a kérdés az volt, hogy szeptemberben megnyitjuk-e az óvodát, vagy sem. Nehézségek voltak a mosógépek, szárítógépek és a mászókák beszerzésénél. Kényszerhelyzetben voltunk.

Hozzászólás: ez nem válasz.

Ezek folyamatban vannak. A Szent István hídnál is elmondtuk, hogy tavaszra készen lesz, de most éppen érvénytelen lett a közbeszerzés, kezdhetjük ezt a részt előre.

Hozzászólás: tehát a terv fix, de az önkormányzat semmiért nem felel, mi meg elszenvedjük.

Nem tudja, hogy milyen feszültséget élünk át, hogy ott bútorok legyenek.

Hozzászólás: ha építünk valamit, akkor gondosan megtervezzük, nem jöhet közbe olyan gátló tényező, ami miatt az egésznek meg kell állnia.

Hozzászólás: nem minden esetben a kérdésre válaszolt, az önkormányzatoknak 50 millió feletti fel nem használt összegeket vissza kell utalni. Érd is kapott ilyet, vissza kell utalni?

A visszautalás akkora baromság, mint ide Lacháza. Mert a jogszabály arról szól, hogy az 50 millió feletti EU-s pénzeket a MÁK-nál kell tárolni, és Érd mindet ott tárolja, nem kell semmit utalnia sehova.

Hozzászólás: ezek szerint nem érinti a fejlesztéseket, köszönöm.

A védelemre visszatérve: oda nem lehet építeni, amit védeni kell.

Hozzászólás: lehet, hogy kikötik, de ha lenyírják a füvet és kivágják a fát, mert beteg, akkor nem ér semmit az egész.

Ebben az esetben bírságot kap.

Használati intenzitás: a településszervezeti tervben meg kell határozni a legnagyobb sűrűségi értéket. Megvizsgáltuk a környező területeket és az új területeket, és az új területeken ez alacsonyabb lesz.

Hozzászólás: ez az egész terve mennyiben van kőbe vésve?

Ez már csak a város engedélyével lehetséges, újabb fórummal, és így tovább. A második menetről nem is tudunk mit mondani, lehet, hogy holnap kezdődik, lehet, hogy tíz év múlva, lehet, hogy sosem.

A kerítés szabályozását a város településképi dokumentum tartalmazza. Ez is megváltozhat természetesen a város részéről, ahogy a magánút esetleg közúttá válik, és így tovább.

Látványtervek vagy hasonlók nincsenek, egyelőre csak átfogó tervezés volt, a részletek ezek után jöhetnek, még azt sem tudjuk pontosan, hogy hány darab lakás vagy ház lesz a területen. A szabályozási terv, a beépíthetőség és a többi alapján lesz ez kialakítva.

Évről-évre finomodott a terv, a kettes ütem terve még el sem indult, ezek a részletek később fognak kiderülni. Mikor fogja az önkormányzat jóváhagyni a tervet, mi lesz akkor a jogszabályi környezet, csak telket fog eladni, vagy építkezni is fog a beruházó, ezek még bizonytalanok.

(Most verseny zajlik, hogy a laptopom vagy a telefonom merül le előbb.)

Hozzászólás: lehet, hogy a következő ütemben lakótelepszerű építmények lesznek?

Lehet, de az intenzitás nem változhat. Ha valahol van egy nagyobb építmény, akkor a többi területen pedig csak kisebbek lehetnek.

Ezért van a viszonyszám a környező területekhez alakítva. Össze lehetne vetni a Dunaparttal, de nem sok értelme lenne.

Egyelőre az egész városhoz képest (65-100 ezer fő) ez a 150 fő hibahatáron belüli.

Hozzászólás: de ez a 150 ember nem egész Érden lesz, hanem csak ezen a területen.

Az igények folyamatosan változnak, lehet, hogy 10 év múlva már másképpen nézzük az egész vitára. Az élet és a településtervezés folyamatosan változik és próbálják lekövetni.

Hozzászólás: mi lehet a legrosszabb eset új lakószámban?

Ezek rendeletekben szabályozva vannak, nem lehet egy lakótelepet odatenni, mert a jelenlegi szabályozás ennyit enged egyelőre, jelenleg ha az első ütemet nézzük, akkor az kb 120 lakást/házat jelent.

A korábbi tervváltozatokhoz képest nagyon nőtt a megvédendő terület is, 900 négyzetméter egy telek, ebből 122 telek jöhet ki, utakat is beleszámolva, tehát ennél már csak kevesebb lehet.

Itt nem lakhat arányaiban több lakos, mint a környéken, hogy ne legyen zsúfolt. Vagy 900 négyzetméter, de arra csak 1 építmény építhető, vagy 1200 négyzetméter felett tehet rá két építményt.

Hozzászólás: általában 2 kocsival számolva, mert nincs közösségi közlekedés, ez 200 autó.

200 autó esetén egy órára elszórva, az percenként plusz három. A jogszabály szerint 5000 autó után kellene tanulmányt készíteni.

Hozzászólás: az egész terület közlekedéséről van szó, nem a 200 autóról. Egyszer reggel megnéznék, hogy már most mi van? Ha hozzátesszük a teherautóforgalmat, akkor ezt nem lehet kivitelezni.

Szerintem most abszolút nincs dugó reggelente.

Hozzászólás: ez egy szakmai fórum, nem egy kávézó, ahogy itt ül, maga ezt hogy ítéli meg, hogy nincs dugó?

Bemegyünk majd közösen, megnézzük a dugót.

Ez a terv erre nem tud megoldást adni, rosszabb nem lesz, mint jelenleg, mert ehhez képest nincs nagy változás. Természetesen meg kell vizsgálni, hogy ezen hogyan lehet változtatni, ha szükség van rá, de ez már önkormányzati feladat.

Hozzászólás: a lényeg, hogy nem készült tanulmány, hogy az M7 feletti területet ilyen szempontból hogyan érinti.

Ezzel a tervvel ilyen nem készült, de a közösségi közlekedés tervezésénél ezt már beleszámoltuk, a közlekedést megvizsgáltuk. Az urbanisztikának nem biztos, hogy abba az irányba kell mennie, hogy az autós használatot az egekbe emelje. A tömegközlekedés fejlesztése erre megoldást adhat. Vannak adottságok, például a Bem térnél, amin nem lehet javítani, de sokkal jobb, mint volt.

Hozzászólás: ez jelenleg tény, hogy most mindenki autózik.

Tömegközlekedési tervek készültek, a környező utcák tervei elkészültek, ezek már figyelembe vették az új lakosokat. A város összes lakosához képest ez elenyésző. Engem mindig a nagyobb közösség érdeke érdekel. A lakossági fórumot lezárom.


Az előadások anyagát nem találom, viszont sok dokumentum, ami hivatkozva volt elérhető a város honlapján a fórum meghirdetésénél vagy letölthető innen is.