Március 26-án adtuk ki a Szia, Érd! mobilalkalmazást és mostanra átléptük az 1000. letöltést, ami szerintem nem rossz, tekintve, hogy szinte csak gerillamarketinggel terjesztjük. Az alkalmazásban segítséget és visszajelzést kértünk, hogy mi legyen a következő funkció az általunk összeállított listából, illetve milyen egyéb funkciókat látnátok szívesen, erre érkezett is kicsivel több, mint 100 válasz.
Az alkalmazás kiadása óta egyébként folyamatosan megy a bővítés és javítás a háttérben. Például némelyik értesítésnél a szervert eléggé megfogták a lekérések, kevés volt a rendelkezésre álló adatbázis kapcsolatok száma, ezért egy állomány alapú gyorsítótárat építettem be. Vagy a rendszer néha rosszul dolgozta fel a kapott áramszüneteket tartalmazó adatállományt és nem mindenről küldött értesítést. Vagy a csőtörés/áramszünet értesítések átirányítottak a szolgáltató oldalára, ami nem volt jól kezelhető, ezért most simán megjelenítik a részleteket.
Az általunk hasznosnak ítélt és megkérdezett funkciók ezek voltak:
- hírek közötti szűrési lehetőség
- naptárban szűrési lehetőség
- programok/események átemelése a telefon naptárába
- feliratkozás programokra/eseményekre, hogy jelezzen a telefonod előtte egy nappal
- már olvasott hírek jelölése vagy elrejtése
- általános információkereső a lakhelyedről (orvos, iskola, óvoda, képviselő)
- a programok naptár nézete
- hír megosztása
- program/esemény megosztása
A válaszadók szerint a legjobb az lenne, ha ezek kerülnének be mihamarabb:
- általános információkereső a lakhelyedről (orvos, iskola, óvoda, képviselő)
- a programok naptár nézete
- naptárban szűrési lehetőség

Előkerült a javaslatok között a hulladéknaptár is, ezt szerintem beteszem az általános információkeresőbe. Ezeket az adatokat fogja tartalmazni: képviselő, orvos, gyermekorvos, fogorvos, iskola, óvoda, védőnő, szelektív hulladékszállítás, kommunális hulladékszállítás, zöldhulladék szállítás. Valószínűleg a következő változatba bekerül a kereső, amiben egy valamire lehet keresni, aztán a háttérben szépen sorban hozzáadom a következő területet is, ahogyan az adatait feldolgozom, amivel lesznek problémáim.
Azért lesznek problémáim, mert az adatok egy része csak kézzel dolgozható fel, például Word doksiban található meg a táblázat. Egy változásnál az újra feldolgozás ezért akár napokat is jelenthet és addig a kereső régi, lejárt információkat szolgáltat.
Szintén érdekes az adatok minősége, mert sokszor a listában olyanok szerepelnek, hogy „Kukutyin utca 1 – végéig” vagy „Kukutyin utca páratlan oldal” és ezt nem könnyű értelmesen beilleszteni. Szerencsére egy ismerősöm jó meglátásainak segítségével ezen túllendültem, de akkor is fel kell dolgozni és át kell alakítani az adatokat, ami egy változásnál megint sok munka.
Kétszer említettem már a változást és ennek átvezetését az adatbázison, de az egésznek azzal kell kezdődnie, hogy tudnom kell a változásról! Folyamatosan követnem kell, hogy melyik körzetes doki mikor változik, hogy az iskolai beiratkozási körzetek hogyan változnak, hogy a többi adat hogyan módosul és ez már önmagában egy szép feladat, ráadásul folyamatos munkát jelent.
Ezek után a keresőt összerakni már a legegyszerűbb feladat. A naptárban sem az a nagy cucc, hogy megjelenítse a programokat, hanem a programok folyamatos felfedezése, feldolgozása és feltöltése az adatbázisba.
További ötletek is jöttek, amikben bőven volt ismétlődés, ezzel is jelezve, hogy lenne rájuk igény.
Felmerült egy vállalkozás-, szakember-, szolgáltatás-, kajálda- és üzletkereső, amit biztosan nem fogok sose megcsinálni. Próbálkoztam vele pár éve, az ÉrdiPaletta jól indult, aztán amikor kiderült, hogy ez sok munka, akkor elmaradtak mellőlem a társak. A vállalkozók is gyorsan feliratkoztak, aztán többet nem törődtek vele, nem frissítették a változásokat, nem módosították a nyitvatartást. Három évig bírtam, aztán feladtam, mert egy személynek, hobbiból művelve ez túl sok munka. Az ötlet jó, a munka hatalmas, ha valaki megcsinálja, akkor szívesen együttműködök vele, hogy az alkalmazásban is megjelenjen valamilyen módon.
Volt ennek az ötletnek pár vadhajtása is, például a vállalkozások gazdasági adatait, foglalkoztatottak számát vagy állásajánlatait szeretné valaki látni, ezt már kicsit erősnek érzem.
Hasonló vadhajtásnak fogom fel, amikor valaki azt kéri az alkalmazástól, hogy a közgyűlések anyagait tartsa nyilván kereshetően, amire egyébként ott a város weblapja, és Mikrodat rendszere. Az önkormányzati projekteket és szerződéseket sem fogja számon tartani, határidő változásait, általános változásait és nyilatkozatait sem fogja sose követni. Persze ha valaki jelentkezik, hogy ezzel szívesen foglalkozna, akkor beszéljük meg és segítek neki egy platform létrehozásában, amivel ezt megoldhatja.
Többen említettétek a közérdekű telefonszámokat, a hivatalok és közintézmények elérhetőségeit. A város weblapján ezek nagy része megtalálható a Közzétételi lista menüpont alatt, bár ez a törvénynek megfelelés alapján épült fel és informatív, csak nehezen értelmezhető. Ezt valószínűleg valahova felteszem majd az alkalmazásba, de a változáskövetést itt is meg kell oldanom és csak a közzétett adatokra támaszkodhatok.
Felmerült a közlekedés kérdése, hogy jelezzük, ha valahol baleset van, terelés, útfelbontás, vagy forgalmi változás van. Ennek egy részét talán meg tudom oldani, most éppen az Útinform adatainak feldolgozásával foglalkozom. Ennél tovább nem tudok menni, mert egyszerűen nincs nyilvánosan elérhető adatforrás, amiből ezeket le tudnám kérni. Az ÉrdMoston általában megjelennek ezek az információk, de nem mindegyik, nem mindig időben, és strukturálatlanul. Ide tartozik még, hogy bringatérkép sem lesz, mert Érden nincs értelmezhető mennyiségű kerékpárosút. Ebből következően kifejezetten kerékpáros hírek, ajánlók, útvonaltervező és események sem lesznek, bár az első és utolsó az általános hírek és programok között megjelennek. Ugyanez igaz a tömegközlekedésre: nem lesz vasút- és buszmenetrend vagy utazástervező. Nagyon jó funkció lenne, de nincs hozzá adat és ne felejtsétek el: alapvetően másfél ember dolgozik a projekten és ennek a kifejlesztése elég sok időt vinne el, addig nem tudnánk foglalkozni a többivel.
Kemény dió a MOL applikáció vagy a Romics időpontfoglaló rendszer: nem biztos, hogy ezeknek van publikus interfészük és ha van is, biztosan nem egyszerű az integráció. A helyi időjárásról már ne is beszéljünk, ezeket az adatokat honnan vehetném? Mert én nem vagyok meteorológiai állomás, hogy tudjam, hogy Parkvárosban esik, de Óvárosban a Duna-parton süt a nap és ezt napi 24 órában jelentsem is…
De legyen jó hír is: kirándulótippek, túraútvonalak, védett területek és építmények bemutatója már motoszkál a fejemben egy ideje. Ezt a Szia Érd! weblapon szeretném megoldani, aztán a mobilalkalmazás már tud innen táplálkozni. Ezzel a térképet is bevezetném az alakalmazásba, ami megint csak nagy munka, ezért ezt ne várjátok a közeljövőben, de mindenképpen fent van a listán.
Ezeken felül is voltak még javaslatok, amik megvalósulhatnak, csak előbb ki kell dolgoznom hozzá a technikai feltételeket.
A roadmap jelenleg így néz ki, határidők nélkül:
- Útinform hírek
- általános információkereső
- közérdekű címek, elérhetőségek
- programok naptár nézete
- naptárban keresés
- értesítések külön bekapcsolása és kikapcsolása a csőtörésekre/áramszünetekre/Katasztrófavédelemre/Útinformra
Ahogy látjátok, feladat van bőven, némelyik könnyebb, némelyik nehezebb és némelyik a mobilalkalmazás alap további módosításait is maga után vonja.