Szokás szerint lehet röviden is válaszolni és hosszan is. Azonban most nem adok rövid választ. Kérlek, olvasd végig, hogy megértsd az egészet.
A Dr. Romics László Egészségügyi Intézmény (hogy teljes nevén is nevezzük néha) úgy működik, mint az összes többi hasonló egészségügyi intézmény az országban. Ennek ellenére van némi különbség is, például hogy nem csak a járóbeteg szakellátást szolgáltatja.
Az intézményhez tartozik a járóbeteg szakellátás, az egynapos sebészet, ami fekvőbeteg ellátásnak minősül és az alapellátásból a védőnők is.
Ez azt jelenti, hogy a Romics nem kórház (teljes fekvőbeteg ellátás), nem szakambulancia, a háziorvosok, a fogorvosok és az iskolaorvosok nem oda tartoznak.
Az intézmény fenntartását alapvetően az OEP finanszírozza, az önkormányzat minimális segítséget tud csak nyújtani, általában eszközbeszerzések képében. Az alkalmazottak fizetéséhez, az épület fenntartásához és hasonlókhoz az önkormányzat nem is tud pénzt adni.
Az OEP finanszírozás alapvetően az elvégzett vizsgálatok és beavatkozások alapján működik. A finanszírozás egy teljesítmény alapú módszer, ami egy nagyon szép és hosszú listát tartalmaz, hogy melyik beavatkozás vagy vizsgálat hány pontot ér, a pontokért pedig pénzbeli ellentételezést kap az egészségügyi intézmény.
Ez viszont nem azt jelenti, hogy minél többet teljesít egy intézmény, annál több pénzt kap, mindenki boldog. Sőt, inkább ennek ellenkezője az igaz: a túl sok vizsgálatot végző intézmények majdnem azt mondhatni, hogy büntetést kapnak. Ennek oka a TVK (teljesítményvolumen-korlát).
Az intézetnek jelenleg járóbeteg szakellátásra egy éves 374 millió TVK pont kerete van. Ha ezen belül marad, akkor minden pontért 1.98 forintot kap. Ha túllépi, akkor a 100-110% közötti pontokért 0.59 forintot kap, a 110-120% közötti pontokért 0.4 forintot kap, a 120% feletti pontokért pedig semmit nem kap.
Ha az 1.98 forintot vesszük az alapnak, akkor mondhatni, hogy a 100-110% közötti pontokért kb. harmad összeget kap, a 110-120% közötti pontokért kb ötöde összeget kap, és a 120% feletti 0 forintot nem kell szerintem nagyon magyaráznom.
Most jutottunk el ahhoz, hogy miért kapsz késői időpontot bizonyos rendelésekre vagy vizsgálatokra. Egyszerűen nincs rá elég pont, ezért nincs rá elég pénz.
Egy megoldás lehet, hogy mindenki jöhet, amíg el nem fogy a pénz: ebben az esetben az elején azonnal kapnál időpontot és mehetnél, aztán jövő évre kapnál időpontot.
Magyarul az első pár hónapban elégetnénk minden erőforrást, és az év hátralévő részében nem lenne erre pont/pénz és még tovább kellene várnod, mert még későbbi időpontot is kaphatnál.
Egyesek jól járnának, egyesek még rosszabbul, és az intézményre gyakorolt hatása is meglenne: miért szereznének be gépeket, miért alkalmaznának szakorvosokat, miért tartanák fent a rendelőket, miért fűtenék azokat, miért takarítnák, ha egy évben csak pár hónapban lennének használva?
Ezért a pontokat nagyjából egyenletesen elosztja az intézet az évre és ha most azt kapod, hogy 4 hónap múlva tudsz menni, akkor valakik már “lefoglalták” az addig terjedő időszakra szánható pontokat.
Visszatérve a 374 millió pontra, számoljunk kicsit. Legyen évi 360 millió, hogy könnyebb legyen a matek.
Ez havi 30 millió pontot jelent, ami a fenti forint értékkel 59.4 millió forintot jelent. A következő sávban 30-33 millió pont közötti összeg 1.781.999 forintot jelent, ami már nem fedez mindent. Az intézmény 110-115%-os szinten üzemel, azért még a következő sávból is beesik pár forint. Összesen kb. havi 61.5 millió forintból üzemel a Romicsban a járóbeteg szakrendelés.
Ezt a 110-115%-os szintet úgy tudják elérni, hogy vannak vizsgálatok és beavatkozások, amik simán veszteségesek az intézmény szempontjából, vannak, amivel “pénzünknél vagyunk” és vannak olyanok, amik kicsit nyereségesek. Ezek a különbségek pont annyira elegek, hogy a veszteségek által okozott hiány nagy részét egy ügyes igazgató sok munka és sakkozás árán ki tudja foltozni a nyereséges részekkel.
Amit kicsit feljebb leírtam, hogy év elején kiszórjuk az összes vizsgálatot, aztán böjtölünk: ez nem megoldás.
Ahogy említettem, az önkormányzat nem tud pénzt adni.
De ezek nem azt jelentik, hogy nem tehetünk semmit.
A jelenlegi helyzet felülvizsgálatát kérhetjük az OEP megfelelő szervezetétől és többletkapacitást kérhetünk. Ha csak 10% emelést kapnánk, már az is havi 4 millió forintot hozna és kb 7.1% növekményt a sávok elmozdulása miatt.
Utoljára 2016-ban kért az intézet felülvizsgálatot, amit csak részben fogadtak el, csak bizonyos rendelések keretét emelték. A teljes keretet nem egészítette ki az OEP, pedig az indoklás alapos volt.
Ha csak azt nézzük, hogy a Romics nem csak Érdet látja el, hanem Sóskútot, Tárnokot és Pusztazámort is, akkor azt látjuk, hogy a lakosság 2011-2018 között kb 5000 új lakost jelentett, összesen kb 80-81 ezer embert. Tudjuk, hogy 2018-ban Érden 66892 lakos volt, nyilvántartásban jelenleg 74000 lakos szerepel, ami újabb kb 7 ezer potenciális pácienst jelent.
Tehát már csak a lakosságszám növekménye miatt is jó lenne az a pontszám-emelés, és a 10% mondhatni már csak szintentartásra lenne jó, nem is igazán nagy emelés.
A Romics munkatársai dolgoznak ezen, beadtak egy új pályázatot, ahol az emelést kérték, természetesen szakmai indokokkal szépen körbebástyázva. Az önkormányzat értelemszerűen támogatta a beadványt, én pedig jártam Aradszki András országgyűlési képviselőnknél. Amikor olyan fázisba jut a pályázat, akkor közösen kiállva támogatjuk és próbáljuk átverni az OEP és az EMMI megfelelő osztályain, hogy sikerre vigyük.
Ne legyenek illúzióitok, ez sem fog mindent megoldani. Talán kicsit rövidebb lesz a várólista, de amikor éppen kellene és csak későbbre kapsz időpontot, akkor ez nem fog meghatni. Ahogy látod városunkban mindenki megpróbálja megtenni a lehetséges legtöbbet, rajtunk nem múlik a várakozás hossza.