A Járókelő első 33 hónapja Érden

Járókelő
Ez a bejegyzés utolsó módosítása: 3 év! A benne lévő információk már nem biztos, hogy érvényesek, naprakészek!

2018. májusában Érden is megjelent a Járókelő.

Röviden mi a Járókelő és hogyan működik: egy egyesület, aminek a weblapján be lehet jelenteni közterületi problémákat és ők továbbítják az illetékeshez, kommunikálnak velük, nyomon követik a bejelentést helyetted.

Ezen idő alatt egy nagyon jó kis csapat jött össze Érden, jelenleg négy önkéntes viszi az ügyeket. Az érdi polgárok 238 ügyet jelentettetek be Érd területén és ebből 126 sikerrel zárult (68 sikertelenül, a maradék még folyamatban van).

IlletékesBejelentések
száma
Válasz
aránya
Megoldott
ügyek
Megoldatlan
ügyek
Átlag
reakcióidő
napban
ÉKFI15563,23%651412,10
Polgármesteri
Hivatal
1195,88%21341,43
Városrendészet3810,53%10100,97
MÁV3688,89%19112,50
Magyar Közút12100,00%229,83
Grep50,00%010,00
Volánbusz560,00%2210,80
TIGÁZ3100,00%302,00
ÉTH20,00%020,00
ÉTV2100,00%2012,00
Magyar
Telekom
2100,00%2024,50
Digi10,00%000,00
ELMŰ1100,00%002,00
Érdi Vigadó1100,00%001,00
KDV10,00%000,00
NIF10,00%000,00
Romics10,00%010,00
VHíd10,00%000,00
Bejelentések száma: hány bejelentés járt az adott illetékesnél; Válasz aránya: bejelentésekre milyen arányban érkezett válasz az illetékestől (az automatikus üzeneteket nem számolva); Megoldott ügyek: illetékes sikeresen megoldott ügyei; megoldatlan ügyek: Megoldatlanul lezárt ügyek száma; Átlag reakcióidő napban: érdemleges válaszig eltelt idő;

Nem meglepő, hogy a közterületi ügyek nagy része az ÉKFI-nél csapódik le és ahogy látszik elég jó a megoldási arányuk, a válaszadási arányuk és a reakcióidejük is.

A polgármesteri hivatal magában foglalja a városüzemeltetést is és sajnos eléggé rossz képet kapunk róluk, a válaszkészségük kritikán aluli. A Városrendészet szintén nem nagyon aktív, a MÁV viszont meglepően jól szerepel.

Innen lejjebb nem nagyon érdemes menni a soroknál, mert a bejelentések alacsonyabb száma miatt nagyon torzul az eredmény. Csak az érdekesség kedvéért tettem be.

Az ügyek kezelése néha nagyon egyszerű, néha nagyon bonyolult. Ezt mi önkéntesek végezzük, a bejelentőnek csak követnie kell, amiről emaileket kap.

Például itt egy bejelentés: Egyirányú utcák kerékpárral kétirányúvá tétele. Az önkormányzatból nagy nehezen, adatigényléssel kicsikart választ tettek követték, amiből nem lett túl sok köszönet. Nagyobb lett a balesetveszély, amiből egy újabb bejelentés született, amire ismét nincs válasz.

Másik érdekes példa a lekopott a felesleges záróvonal. Az önkormányzat ezt a fejlesztést (ami szinte kizárólag a gépjárművel közlekedő dolgozóinak hasznos) elég gyorsan végrehajtotta. Az az információ magáért beszél, hogy a város forgalomtechnikájáért is felelős önkormányzati dolgozóknak (akik nap mint nap a záróvonalon át szabálytalanul hajtottak ki a parkolóból) nem jutott az eszükbe maguktól a fejlesztés. Természetesen visszajelzést most se kaptunk, pedig egy “köszi” jól esett volna.

Néha csak simán nem egy nyelvet beszélünk az ügyintézőkkel. A bejelentés után azt hitték itt nem illetékesek növelni a távolságot a lezáró betontömbök között. Egyik önkéntesünk személyesen felhívta az ügyintézőt, akinek elmagyarázta mi a probléma, de ő nem tudta megígérni, hogy nagyobb távolságra teszik a lezáró betontömböket. Végül készítettünk egy képet, hogy ilyennek gondoltuk és ennek segítségével megoldották a problémát.

Másik félreértés, hogy minden feladatot az egyszeri megoldás felé terelnek, nincs folyamatosság, tervezettség. Nem értik, hogy nem az a probléma hogy sohasem ürítik a szemetest. Hanem az, hogy a rendszer alul van méretezve. Az egyszeri szemetes ürítés nem igazi megoldás. Annak örülnénk, ha felülvizsgálják az ürítési rendszert és ha a hétvégékre újra kirakják a 120 l-es zsákot, ami éveken keresztül ki volt kötve a póznára. Igénytelen volt, de legalább volt elég kapacitása.

De ennyi negatívum után jöjjenek felvillanyozó témák is! A játszóterekkel és a gyerekekkel kapcsolatos ügyekre figyelnek és gyorsan reagálnak, akár járdahibáról van szó, akár sérült játékokról, akár elektromos vezetékről.

Van olyan probléma is, amit évek óta több ember küldözget be (nem csak Járókelőn) és végre történt valami. Nem mondjuk, hogy ez a Járókelő miatt van kifejezetten, de itt is látszik a rendszer előnye: nem tűnik el az ügy, lehet követni, kiegészíteni, visszajelezni.

Amikor pedig egy területnek több gazdája van, akkor kifejezetten hasznos, ha látszik az előzmény és nem kell esetleg köröket futni, hogy x küld z-hez, z meg x-hez, hiszen egyértelműen látszik, hogy nála már volt. Ebben benne van, hogy az önkéntesünk telefonált is jó párat, ezt a terhet is levéve a bejelentő válláról.

Nem minden problémát tudunk megoldani a Járókelőn keresztül, ahogy a fenti példák is mutatják. Viszont sokat igen és ilyenkor mi járjuk ki az utat, mi követjük az ügyet, mi vívjuk meg a kis csatákat, hogy ne neked kelljen belebonyolódni, hogy ki miért felel, mit melyik szervezeti egységtől lehet kérni.

A Járókelő sok mindenre jó és sok mindenre nem. De minél többen használjátok, minél többen használjuk, annál nagyobb súllyal esik latba és annál hasznosabb eszköz lehet a városlakók és a város kezében.