Érdi Városvédő Polgári Társulás

csapat
Ez a bejegyzés utolsó módosítása: 10 év! A benne lévő információk már nem biztos, hogy érvényesek, naprakészek!

A neten találtam egyik barangolásom alkalmával az Érdi Városvédő Polgári Társulás weblapját. A társulás tulajdonképpen azért jött létre, hogy tiltakozzon a Bem tér mellett építendő infrastruktúra miatt, mert az jelentősen sértené az érdekeiket.

Ezt nagyon szépen írtam le, pedig azt is mondhattam volna: tiltakoznak az ellen, hogy a megkérdezésük nélkül, és minden kompromisszumtól elzárkózva, a fejük felett gyakorlatilag tönkre szeretnék tenni a környezetüket.

Felvettem a kapcsolatot Sári Gáborral, a társulás vezetőjével, és elbeszélgettünk a dolgok állásáról. A leírás is a beszélgetés alapján készült, kicsit ide-oda adogatva a szót. SG Gábort jelöli, BI engem.

BI: Azt mindenki tudja, hogy a Bem tér melletti területet megvette a Spar, és ott egy üzletközpontot szeretne építeni. Ez már lassan 8 éve húzódik, ilyen-olyan okok miatt. Most úgy néz ki, hogy valóban belekezdenek lassan. Ezzel párhuzamosan a mellette levő területeken az utakat átalakítják, ami miatt fáj a fejetek.

SG: A rendezési terv 2010-ben vagy 2011-ben lett elfogadva. Az Aszfaltozó utcából, ami most egy sávosnak mondható, egy négy sávos utat fognak építeni. A Gépész utcából, ami mondjuk egy szűk kétsávosnak felelhet meg, egy normál kétsávosat építenek, és a Sóskúti út felé lesz egy harmadik, kanyarodó sávja is. Az Iparos utat a Sóskúti úttól 4-5-6 sávosra bővítik (a kanyarodósávokat is beleszámolva), a Sóskúti út-Törökbálinti út kereszteződésben egy körforgalom lesz, plusz két külön kanyarodósávval. Az Aszfaltozó és Gépész utca kereszteződésben pedig egy körforgalom lesz.

BI: Láttam a terveket, de tényleg nincs ennél frissebb? Hiszen azóta több téren is változott egy pár dolog.

SG: Nincs. Egy 2010-es határozat van még, amiben az ingatlanjainkat másik besorolásba teszik át. 

BI: Néhol kicsit hektikusnak érzem a tervet. Például kibővítették a Bem téri óvodát, a terv szerint meg a Sóskúti-Törökbálinti úti körforgalom egyik kanyarodósávja alig pár méterrel megy el a kerítésétől. Arról nem is beszélve, hogy ezzel három széles, és nagy forgalmú út veszi körbe, ami enyhén szólva sem biztonságos.

SG: Az is zavar, hogy az egésznek van egy ilyen átgondolatlan olvasata. Hagyjuk most egy kicsit a társulatunkat, nézzük meg a nagy képet. A Sóskúti-Törökbálinti úti körforgalom nagy lesz, a Tesco előtt levővel fog vetekedni. De a két „könnyítő” kanyarodósáv a Sóskúti útra és útról szinte felesleges. Az Iparos út felől két-két sávos az út, ami a körforgalomnál egy-egy sávosra szűkül.

BI: De kisebb lesz a forgalom is, hiszen megépítik az új „M7-es feljárót” a Törökbálinti útról. Mondjuk ezt is sokan rosszul tudják, nem a régi lesz felújítva, megcsinálva, hanem a Törökbálinti útról lehet majd felhajtani az M0-ra, ahonnan meg szinte azonnal át lehet menni az M7-re.

SG: Nem hiszem, hogy kisebb lesz a forgalom, mert nem mindenki fog elmenni az új feljáró felé. Szerintem erős túlzás, hogy az majd megoldja ezt a problémát. Arról nem is beszélve, hogy erre még csak most írták ki a közbeszerzést, tehát még sehol nincs. Ha pedig megépítik, akkor a Törökbálinti utat is fel kellene újítani, meg kellene erősíteni, mert így csak azt érik el, hogy rövid időn belül tönkremenjen. Az Iparos úti M7-es fel és lejárót pedig lámpákkal fogják megoldani, hogy gyorsítsák a forgalmat.

BI: Tehát amikor az kell, akkor a körforgalom gyorsítja a forgalmat a lámpával szemben, ha az kell, akkor a lámpa gyorsítja a forgalmat a sima úttal szemben. Lesz egy szép, soksávos út, amin baromi gyorsan eljuthatsz egy piros lámpáig, hogy várjál. Akárhogy fordítom, mégis bunda a bunda. Térjünk át a ti konkrét problémátokra!

SG: Ne értse senki félre, nem a Spar és az üzletközpont ellen vagyunk, hanem az ellen, hogy az érdemi tájékoztatásunk nélkül teljesen megváltoztatják a környezetünket. Jogilag nincs gond vele, mert a tervek közzé voltak téve a műszaki osztályon. De mennyire életszerű, hogy hozzá nem értő laikusok közleményeket böngésszenek, és hetente bemenjenek az önkormányzatba, hogy csekkolják a faliújságot. 

SG: A Sparba menő forgalom nagy része, és kifejezetten a teherautók és kamionok az Aszfaltozó-Gépész körforgalomban fognak közlekedni. A környéken élő 40-50 családnak ez hatalmas változás lesz a mostani forgalomhoz képest. Szeptemberre tervezünk egy forgalomszámlálást, de előre látom, hogy most napi 30-40 kocsi közlekedhet ezeken az utakon, utána pedig ez több százra, vagy ezerre fog felmenni. Az önkormányzat szerint ez a Spar 35.000 embert fog ellátni a mindennapokban. Ebben sem vagyok biztos, hogy ez így lesz, hiszen ez azt jelenti, hogy Érd több, mint fele ide fog járni.

BI: Próbáltatok már beszélni az önkormányzattal, képviselőkkel, építési osztállyal?

SG: Persze, minden héten bent vagyok, és nyomasztom őket. Az önkormányzat úgy áll hozzá, hogy végülis igazunk van, de ez van. Nyomás alatt vannak a határidők miatt, nem akarják elveszteni a támogatásra szánt pénzt, ezért beáldoznak minket. A képviselők néha elszólnak ezt-azt, de az beszédes, hogy más-más képviselők más-más információkat vagy indokokat mondanak ugyanarra a kérdésre. Az építési osztályon folyamatosan cserélődnek az emberek, lehetetlen valami párbeszédet kialakítani.

SG: Volt egy lakossági „egyeztetés”, pár éve, de már a tervek elfogadása után jóval. Ez egy laza kis ordítozásba torkollott. A végén azt gondoltuk, hogy meghallgattak minket, és valamit reagálni fognak. Nos nem így történt. Meghallgattak minket, és ezzel kész volt, nem érdekelte őket, hogy mit mondunk. 2010-ben megváltoztak az ingatlanjaink besorolásai, ami megint csak a hátunk mögött, semmi érdemi tájékoztatást, értesítőt, vagy akármit nem kaptunk. Teljesen véletlenül jöttünk rá.

Bi: Persze, mint a Galaxis Útikalauzban (szövegesen és videón), biztosan kiírták a pincében egy szekrénybe egy papírlapra.

SG: Lehetséges. De a helyi képviselőnk, akit megválasztottunk, hogy ő képviseljen minket, nem tudott megereszteni egy telefont, nem tudott egy fénymásolt lapot bedobni, hogy „figyeljetek már, ez titeket erősen érint”. Ezek után mit várjunk tőle egy ilyen ügyben? Aradszki András a fogadóóráján többek előtt ígéretet tett a közbenjárásra, noha bevallottan nem ért egyet velünk és nem érti buzgalmunkat, hogy miért nem örülünk a beruházásnak. Egy idő óta pedig nem tudom őt elérni.

BI: Említettél itt határidőt meg támogatást.

SG: Több dolog is van, ami összefügg. Az Iparos utca megújítását uniós és NFÜ-s pénzből fogják elintézni. Az építkezést be kell fejezni 2015 december 31-ig, mert különben az uniós támogatás elveszik. Most van 2014 augusztusa. Utat télen nem építenek, tehát van egy nagyon szűk évük az egészet kivitelezni. Ha addig nem lesz meg az új M0-M7 feljáró, akkor ráadásul ez folyamatos dugókat fog okozni, nagyon rossz lesz a közlekedés, mert reggel és este nagyon sokan használják az M7 feljárót. Tehát szűk egy év alatt kell ezt kivitelezniük, folyamatos forgalomkorlátozásokkal. Ne legyen igazam, de nem hiszem, hogy ezt meg tudnák csinálni. Ha pedig megcsinálják, akkor az milyen minőségű lesz? Pár év múlva indul a foltozgatás?

SG: A Sparral is folyamatosan próbálunk kommunikálni, eljutni valahova. Írtunk nekik nem egy levelet, bár most úgy látszik, hogy asztalhoz tudunk írni. Legalábbis kaptunk egy levelet tőlük, amiben gyakorlatilag az önkormányzathoz hasonlóan elmondja, hogy az egész tulajdonképp nekünk mennyire jó lesz, és ők maximálisan figyelembe veszik az érdekeinket! Bár becsületükre legyen mondva, hogy felajánlották az egyeztetést,  (közel három hónap utánajárásom után) melynek időpontjára még javaslatot is tehetünk. Hát ez is valami… 

SG: Ha megint megnézzük a terveket, akkor mindenhol elvarratlan szálakat látok. A Gépész utcáról kivezet majd egy szép két+kanyarodósávos út a Sóskúti utcára, ami viszont csak a Hegesztő utcáig lesz rendesen kiépítve, utána marad ugyanaz a kétséges minőségű út, mint amilyen most. Az Aszfaltozó-Gépész utcai körforgalomból ki lehet menni tovább az Aszfaltozóra (nem az Iparos út felé), de ott is csak egy csonk, egy pár méteres aszfalt lesz, hogy gyorsan el tudd hagyni a körforgalmat, aztán marad a régi út. Ráadásul ez csak egy sávos most, hogy lesz ebből egy kivezető és egy bevezető sáv a körforgalomba? Vagy itt csak kihajtani lehet majd?

SG: Ha nem csak azt nézzük, hogy ez a környéken élők nyugalmát a most csendes kis utcán hatalmas átmenő forgalommal fogja tönkretenni, hanem az egészet, akkor egész Érdnek oda kellene figyelnie. Ne egy politikai döntés legyen, hogy ez így lesz, és kész, hanem ha már megcsináljuk, akkor csináljuk meg rendesen. Tervezzük meg rendesen, ne legyenek elvarratlan szálak, és vegyük bele a józan ész szabályait is. Mert most egyszerűen az van, hogy érdemben nem kérték ki a véleményünket, mi nem dönthettünk, felettünk döntöttek, és ők is ilyen-olyan nyomásra.


Még sokat lehetne írni a történetről, de így is elég hosszúra sikeredett. Nem biztos, hogy mindenre jól emlékszem, és Gábor is emlékezetből mesélte az egészet, ezért nem biztos, hogy minden pont és vessző a helyén van.

Még egyszer a társulás weblapja, ahol többet is megtudhattok, bár nem ennyire személyes szemsögből: sarigabor.eu

(Közben Gábor annyira megunta a politikusok tétlenségét az ügyben, hogy független képviselőjelöltként indul az októberi választásokon: sarigabor.com. Ez nem politikai reklám, mivel már megvan a megfelelő mennyiségű ajánlása, és nem tudja, hogy beleírtam a cikkbe. Figyelem, a társulás weblapja eu-s végű, Gáboré com-os.)